Ethnomathematics Exploration of Cathedral Church of Christ the King Purwokerto

Authors

  • Fitria Zana Kumala UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Nur Rahmawati UIN Prof. K. H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Wilda Nur Fauziyah UIN Prof. K. H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/icontrees.2023.313

Keywords:

ethnomathematics; cathedral church of christ the king purwokerto; mathematics learning resources

Abstract

Abstract. This research aims to explore mathematical concepts in the Cadetral Church of Christ Raja Purwokerto. This research is a descriptive-qualitative study with an ethnographic approach. Data collection is done by observation, documentation, and interviews. The data obtained in this study were then analyzed through data reduction, data presentation, and drawing conclusions. This study's results indicate mathematical concepts in the Cathedral Church of Christ the King Purwokerto. These concepts are two-dimensional plane shapes (rhombus, square, rectangle, triangle, hexagon, circle) and three-dimensional plane shapes (cube, cuboid, cylinder, octagonal prism, triangular prism, hemisphere, cuboid without lid, half-cylinder without lid), folding symmetry, similarity, congruence, geometric transformation (reflection, translation, dilation), set, and the probability that can be used as a source of contextual mathematics learning.

Keywords: Ethnomathematics, Cathedral Church of Christ the King Purwokerto, Mathematics Learning Resources

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifi, R. N., Trapsilasiwi, D., Yudianto, E., Hobri, & Monalisa, L. A. (2020). Etnomatematika pada Bangunan Tempat Ibadah Tri Dharma Hoo Tong Bio berdasarkan Konsep Geometri sebagai Bahan Ajar Siswa. 21(1), 1–9.

Andarini, F. F., Sunardi, Monalisa, L. A., Pambudi, D. S., & Yudianto, E. (2019). Etnomatematika pada Alat Musik Tradisional Banyuwangi sebagai Bahan Ajar Siswa. Kadikma, 10(1).

Dicata, C. R. (2007). Profil Paroki 80 th Paroki Katedral Kristus Raja Purwokerto.

Faturrahman, M., & Soro, S. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Masjid Al-Alam Marunda Ditinjau dari Segi Geometri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1955–1964. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.734

Febriana, R., Kurniasih, A., Setiyaningsih, E., Maharani, O. P., Studi, P., Matematika, P., Cokroaminoto, U., Program, M., Pendidikan, S., Universitas, M., & Pendahuluan, A. (2017). Eksplorasi etnomatematika pada tugu jogja. 7(Normina), 39–48.

Hardiarti, S. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat Pada Candi Muaro Jambi. Aksioma, 8(2), 99. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1707

Hidayatullah, Nur. Hariastuti, R. M. (2018). Etnomatematika Pada Angklung Paglak Banyuwangi. 7(3), 380–389.

Hurit, R. U. (2022). Eksplorasi Aspek Etnomatematika pada Bentuk Gereja Paroki Santo Alfonsus Mario De Liguori Lewotala Kabupaten Flores Timur. 8(2), 468–473.

Istiqomah. (2020). Modul Pembelajaran SMA Matematika Umum. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Izah, S. J., & Malasari, P. N. (2021). Studi Etnomatematika: Masjid Sunan Bonang dalam Pembelajaran Geometri. CIRCLE : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(01), 44–58. https://doi.org/10.28918/circle.v1i1.3597

Kehi, Y. J., M, Z., & Waluya, S. B. (2019). Kontribusi Etnomatematika sebagai Masalah Kontekstual dalam Mengembangkan Literasi Matematika. PRISMA (Prosding Seminar Nasional Matematika), 2.

Lusiana, D., Afriani, N. H., Ardy, H., & Widada, W. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Masjid Jamik Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 164–176.

Maryati, M., & Pratiwi, W. (2019). Etnomatematika: Eksplorasi Dalam Tarian Tradisional Pada Pembukaan Asian Games 2018. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 23. https://doi.org/10.24853/fbc.5.1.23-28

Merliza, P. (2021). Studi Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Matematika pada Permainan Tradisional Provinsi Lampung. Suska Journal of Mathematics Education, 7(1), 21–30.

Nurhikmah, S., Febrian, F., & Mirta Fera. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Ragam Corak Ukiran Khas Melayu Kepulauan Riau. Jurnal Kiprah, 7(1), 41–48. https://doi.org/10.31629/kiprah.v7i1.1313

Permana W H. (2019). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar dan Peluang pada Permainan Tradisional Kebudayaan Korea Selatan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 01(02), 138–150.

Pertiwi, I. J., & Budiarto, M. T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Gerabah Mlaten. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 438–453. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.257

Pujangga, A. C. (2019). Etnomatematika Pada Masjid Muhammad Cheng Hoo Jember Sebagai Bahan Pembelajaran Matematika". Skripsi, Universitas Jember.

Putra, R. Y., Wijayanto, Z., & Widodo, S. A. (2020). Etnomatematika: Masjid Soko Tunggal Dalam Pembelajaran Geometri 2D. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 4(1), 10. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n1.p10-22

Rewatus, A., Leton, S. I., Fernandez, A. J., & Suciati, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 645–656. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.276

S. Sirate, F. (2012). Implementasi Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika Pada Jenjang Pendidikan Sekolah Dasar. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(1), 41–54. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a4

Sadiyah, & Suparni. (2022). Teknik Analisis Data.

Sanyoto, B., Setiana, D., & Agustito, D. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Bangunan MAsjid Agung Mataram Kotagede. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 297–308. https://doi.org/10.30738/union.v9i3.9522

Surat, I. M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 7(2), 143–154. https://doi.org/10.5281/zenodo.2548083

Wahyu, S., Setiawan, T. B., & Sunardi. (2018). Etnomatematika pada Pura Mandara Giri Semeru Agung sebagai Bahan Pembelajaran Matematika. Kadikma, 9(1).

Wikaningtyas, C. R., Hayati, N., & Rahmasari, K. N. (2022). Kajian Etnomatematika Terkait Aspek-aspek Geometri pada Rancang Bangunan Rumah Adat Larik. PRISMA, Prosiding …, 5, 414–422.

Yudianto, E., Febriyanti, R. A., Sunardi, S., & Sugiarti, T. (2021). Eksplorasi etnomatematika pada Masjid Jami ’ Al-Baitul Amien Jember Ethnomathematics exploration at the Jami ’ Al-Baitul Amien Jember Mosque. 2(1), 11–20.

Downloads

Published

2023-09-01

How to Cite

Kumala, F. Z., Rahmawati, N., & Fauziyah, W. N. (2023). Ethnomathematics Exploration of Cathedral Church of Christ the King Purwokerto. Proceeding of Saizu International Conference on Transdisciplinary Religious Studies, 131–143. https://doi.org/10.24090/icontrees.2023.313