Efikasi Guru Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Workshop di SMP Negeri 2 Banyumas

Authors

  • Nurul Hidayah UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Sunhaji UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Abstract

Abstract

A teacher's primary responsibility is to plan, implement, and evaluate learning. The teacher's main task in preparing lesson plans is the one that must be completed before the teacher begins to learn. Learning planning activities are carried out by preparation for learning management. One of the learning management tools that teachers need to prepare is school supplies, one of which is lesson plans. The implementation of learning is done by the teacher both inside and outside the classroom. The learning carried out must be in accordance with the prepared plan. The teacher's next task is to conduct the assessment. Assessments are made to measure student academic success and teacher success. In addition, based on these results, the teacher conducts follow-up activities. Learning planning activities need to be carefully prepared to facilitate teacher learning. Plan learning through activities to develop fundamental skills in a learning device. Lesson plans can be done independently or in a group of teachers. The preparation of teaching materials in the form of lesson plans and implementation plans can be done through workshops. Workshops can increase teachers' effectiveness in creating learning tools.

Keywords: teacher efficacy; learning tools; seminars

Abstrak

Tanggung jawab utama seorang guru adalah merencanakan, melaksanakan, dan mengevaluasi pembelajaran.Tugas utama guru dalam membuat rencana pembelajaran adalah tugas yang harus diselesaikan sebelum guru dapat melakukan pembelajaran. Kegiatan perencanaan pembelajaran dilakukan dengan menyiapkan manajemen pembelajaran. Salah satu manajemen pembelajaran yang perlu disiapkan guru adalah suatu perangkat pembelajaran yang salah satunya adalah RPP. Pelaksanaan pembelajaran dilakukan oleh  guru baik di dalam maupun di luar kelas. Pembelajaran yang dilakukan harus sesuai dengan rencana yang telah disusun. Tugas guru selanjutnya adalah melakukan penilaian. Penilaian dilakukan untuk mengukur keberhasilan belajar siswa dan keberhasilan mengajar guru. Selain itu, berdasarkan hasil tersebut, guru melakukan kegiatan tindak lanjut. Kegiatan perencanaan pembelajaran harus dipersiapkan secara matang untuk memudahkan pembelajaran bagi guru. Perencanaan pembelajaran melalui kegiatan mengembangkan kompetensi dasar dalam sebuah perangkat pembelajaran. Rencana pelaksanaan pembelajaran dapat dilakukan secara mandiri atau dalam kelompok  guru. Kegiatan penyusunan perangkat mengajar dalam bentuk dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dapat dilakukan melalui kegiatan workshop. Workshop dapat meningkatkan efektifitas guru dalam menciptakan perangkat pembelajaran.

Kata Kunci: efikasi guru; perangkat pembelajaran; lokakarya

Downloads

Published

2022-09-30