Perencanaan Berbasis Data dalam Peningkatan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di SMP Negeri 7 Purwokerto, Kabupaten Banyumas, Jawa Tengah)

Authors

  • Sumiyati UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Abstract

Abstract

Proper planning as a management function requires root cause analiysis based on facts in the field. Likewise in the world of education, initial data that can describe the profile of educatiob is very necessary as a basis for program planning. Data base program planning can assist a laeder in making recommendations for the preparation of program planning in order to improve schoo; quality. Towards the implementation of the Independent Curricululm, the Ministry of Education, Culture, Research and Technology issued an Education Report as a result of educational evaluation. The education report card is a platform that provides data on the results of the evaluation of integrated education system as a result of collecting information from the results of National Assesment (AN), SMPPKB, DAPODIK, BPS and other data. The purpose of this study was to describe the planning process based on educational report cards to formulate a quality improvement activity program at SMP Negeri 7 Purwokerto, Banyumas regency, Central Java. The steps taken in analysis of educational report cards are through the stages of identification, reflection and fixing. The identification stage is through the process of analyzing the education report card data that fall into the yellow or red color category and validating the data through interviews, observations and document studies. At the reflection stage, it is done by determining the root of the problem. While the fix stage is by compling recommendations, program formulation, determination and program socialization.

Keywords: planning; process based; education

Abstrak

Perencanaan yang tepat sebagai salah satu fungsi manajemen membutuhkan analisis akar masalah berdasarkan fakta di lapangan. Demikian juga pada dunia pendidikan,  data awal yang dapat menggambarkan profil pendidikan sangat diperlukan sebagai pijakan untuk perencanaan program. Perencanaan program dengan berbasis data dapat membantu seorang pemimpin dalam membuat rekomendasi penyusunan perencanaan program dalam rangka peningkatan mutu sekolah. Menjelang pelaksanaan Kurikulum Merdeka Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi (Kemdikbudristek) mengeluarkan Rapor Pendidikan sebagai hasil evaluasi pendidikan. Rapot pendidikan merupakan platform yang menyediakan data laporan hasil evaluasi sistem pendidikan terintegrasi secara sistem hasil  pengumpulan informasi dari hasil Assesmen Nasional yang dilakukan oleh Kemdikbudristek, SIMPKB, Dapodik, Badan Pusat Statistik dan data lainnya. Tujuan penelitian ini adalah menggambarkan proses perencanaan berbasis data rapor pendidikan untuk merumuskan program kegiatan peningkatan mutu di SMP Negeri 7 Purwokerto, Kabupaten Banyumas, Jawa Tengah. Langkah yang dilakukan dalam analisis rapor pendidikan melalui tahap identifikasi, refleksi dan benahi.  Tahap identifikasi melalui proses   dengan analisis data rapor pendidikan yang masuk dalam kategori warna kuning atau merah dan melakukan validasi data melalui wawancara, observasi dan studi dokumen. Pada tahap refleksi dilakukan dengan cara menentukan akar masalah, sedangkan tahap benahi dengan menyusun rekomendasi, perumusan program, penetapan dan sosialisasi program.

Kata Kunci: perencanaan; berbasis data; mutu pendidikan

Downloads

Published

2022-09-30