Pengembangan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan

Authors

  • Farchatul Maru'ah UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Rohmat Rohmat UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

pengembangan kurikulum, mutu pendidikan

Abstract

Education is something that is very important for the continuity of the national development of a country, with education the character of the nation will be created. One of the things that will support the success of education is the curriculum at the institution. The curriculum certainly needs changes because it follows the times that are happening, so that the curriculum will really help improve the quality of education in these educational institutions with the aim of facilitating the learning process for students. The purpose of writing this article is to find out how curriculum development improves the quality of education, to know the goals of curriculum development, the basis for curriculum development, and how to revise or change the curriculum in Indonesia, as well as any efforts to improve the quality of education. This research is a library research. Library research utilizes reference sources or theories to obtain research data. Library research limits its activities to library collection materials without the need for field research. The results of this writing indicate that in Indonesia there have been revisions or changes to the curriculum in the framework of developing the curriculum as an effort to improve the quality of education as many as 10-11 changes, starting from 1964 to 2013, which is now experiencing another curriculum change, namely the independent curriculum, but unfortunately the implementation The independent curriculum has not been maximized, one of which is the unprepared human resources in these educational institutions. Curriculum development in improving the quality of education is by incorporating character education in national content, local content, character development movements, literacy movements, psycho-educational guidance, life skills education, entrepreneurship education, education based on local/global excellence. The activities in the curriculum in improving the quality of education all refer to Law No. 17 of 2007 concerning the goals or plans for national development, which include creating a society that is noble, moral, ethical, cultured and civilized based on the philosophy of Pancasila.

Keyword: Curriculum Development, Education Quality

Abstrak

Pendidikan merupakan sesuatu yang sangat penting bagi kelangsungan pembangunan Nasional suatu Negara, dengan Pendidikan akan tercipta karakter suatu bangsa. Salah satu hal yang akan mendukung berhasilnya Pendidikan adalah dengan kurikulum pada Lembaga tersebut. Kurikulum pastinya perlu adnya perubahan karena mengikuti perkembangan zaman yang terjadi, sehingga kurikulumĀ  akan sangat membantu meningkatkan mutu Pendidikan di Lembaga pendidikan tersebut dengan tujuan agar memudahkan proses pembelajaran terhadap siswanya. TujuanĀ  adanya penulisan artikelĀ  ini adalah untuk mengetahui bagaimana pengembangan kurikulum dalam meningkatkan mutu Pendidikan, mengetahui tujuan pengembangan kurikulum, landasan pengembangan kurikulum, dan bagaimana revisi atau perubahan kurikulum di Indonesia, serta upaya apa saja untuk meningkatkan mutu Pendidikan. Penelitian ini merupakan penelitian pustaka (library research). Penelitian Pustaka memanfaatkan sumber rujukan atau teori untuk memperoleh data penelitiannya. Penelitian pustaka membatasi kegiatannya hanya pada bahan-bahan koleksi perpustakaan saja tanpa memerlukan penelitian ke lapangan. Hasil penulisan ini menunjukkan bahwa di Indonesia itu sudah mengalami revisi atau perubahan kurikulum dalam rangka pengembangan kurikulum sebagai upaya peningkatan mutu Pendidikan sebanyak 10-11 kali perubahan, mulai dari tahun 1964 sampai 2013, yang sekarang mengalami perubahan kurikulum lagi yaitu kurikulum merdeka, tapi sayangnya implementasi Kurikulum merdeka belum maksimal, salah satu diantaranya Belum siapnya SDM di Lembaga Pendidikan tersebut. Pengembangan kurikulum dalam meningkatkan mutu Pendidikan adalah dengan memasukkan pendidikan karakter pada muatan nasional, muatan lokal, gerakan penumbuhan budi pekerti, gerakan literasi, bimbingan psiko-edukatif, pendidikan kecakapan hidup, pendidikan kewirausahaan, pendidikan berbasis keunggulan lokal/global. Kegiatan dalam kurikulum dalam peningkatan mutu Pendidikan adalah bahwa semua merujuk ke dalam UU No 17 Tahun 2007 tentang tujuan atau rencana pembangunan Nasional, antara lain adalah dalam mewujudkan masyarakat yang berakhlak mulia, bermoral, beretika, berbudaya, dan beradab berdasarkan falsafah Pancasila.

Kata Kunci: Pengembangan kurikulum, Mutu Pendidikan

Downloads

Published

2023-05-10