Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana di MI Darwata Sindangbarang Kec. Karangpucung Kab. Cilacap

Authors

  • Saeful Rochman UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

implementasi, pengelolaan, lembaga, prasarana pendidikan

Abstract

Abstract

Management of facilities and infrastructure is an activity in the process of utilizing school facilities / facilities and infrastructure so that educational goals in schools can be achieved effectively and efficiently. This study aims to find out and describe how the management of educational facilities and infrastructure is implemented, where in this study the authors chose MI Darwata Sindangbarang as the place to carry out the research. Based on the results of this study it was found that MI Darwata Sindangbarang had implemented facilities and infrastructure management well. Of the 6 indicators, all have been carried out well. The indicators that have been implemented include: 1) In terms of planning, it has been carried out with material analysis, appointing someone who will carry out a needs analysis, selecting school infrastructure, seeking or determining funds, the school also accepts suggestions from teachers, staff and committees in a meeting held for the new school year. 2) Procurement of infrastructure facilities is carried out by making a list of procurement plans, compiling a list of estimated costs, setting all procurement priorities. To procure it, schools do it by drooping the government, buying, renting, making it themselves. 3) Inventory, it has been carried out by recording and coding goods, then making an inventory data report. 4) Storage of facilities and infrastructure is carried out well, by preparing a storage area and appointing or assigning personnel according to their expertise, 5) Maintenance has been carried out with a daily and periodic maintenance schedule, as well as a team to maintain school infrastructure. Thus it can be concluded that MI Darwata Sindangbarang has implemented the management of educational facilities and infrastructure properly.

Keywords: Management, Implementation of educational, facilities, and infrastructure

 

Abstrak

Pengelolaan sarana dan prasarana adalah kegiatan yang memanfaatkan sarana/sarana dan prasarana sekolah sedemikian rupa sehingga tujuan pendidikan sekolah dapat tercapai secara efektif dan efisien. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan bagaimana pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan dilakukan, dalam penelitian ini penulis memilih MI Darwata Sindangbarang sebagai tempat untuk melakukan penelitian. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dan metode pengumpulan datanya adalah wawancara. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa MI Darwata Sindangbarang telah melaksanakan pengelolaan sarana dan prasarana dengan baik. Keenam indikator tersebut telah dilaksanakan dengan baik. Indikator yang direalisasikan adalah 1) Mengenai perencanaan dilakukan melalui analisis materi, menunjuk orang untuk analisis kebutuhan, memilih sarana prasarana sekolah, mencari atau menetapkan dana, sekolah juga menerima saran dari guru, staf dan komite dalam rapat. tahun ajaran baru. 2) Pengadaan sarana prasarana dilakukan dengan membuat daftar rencana pengadaan, membuat daftar perkiraan biaya dan menentukan semua prioritas pengadaan. Untuk mendapatkannya, sekolah melakukannya dengan cara menumbangkan pemerintah, membeli, menyewa, dan mengerjakannya sendiri. 3) Inventaris dilakukan dengan pencatatan dan pengkodean barang, setelah itu dibuat laporan data inventaris. 4) Penyimpanan sarana dan prasarana dilakukan dengan baik dengan menyiapkan tempat penyimpanan dan menunjuk atau menugaskan personel sesuai dengan keahliannya. 5) Pemeliharaan dilakukan dengan rencana pemeliharaan harian dan berkala serta prasarana tim pemeliharaan sekolah

Kata kunci: Implementasi, Pengelolaan, lembaga, dan prasarana pendidikan

Author Biography

Saeful Rochman, UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Abstract

Management of facilities and infrastructure is an activity in the process of utilizing school facilities / facilities and infrastructure so that educational goals in schools can be achieved effectively and efficiently. This study aims to find out and describe how the management of educational facilities and infrastructure is implemented, where in this study the authors chose MI Darwata Sindangbarang as the place to carry out the research. Based on the results of this study it was found that MI Darwata Sindangbarang had implemented facilities and infrastructure management well. Of the 6 indicators, all have been carried out well. The indicators that have been implemented include: 1) In terms of planning, it has been carried out with material analysis, appointing someone who will carry out a needs analysis, selecting school infrastructure, seeking or determining funds, the school also accepts suggestions from teachers, staff and committees in a meeting held for the new school year. 2) Procurement of infrastructure facilities is carried out by making a list of procurement plans, compiling a list of estimated costs, setting all procurement priorities. To procure it, schools do it by drooping the government, buying, renting, making it themselves. 3) Inventory, it has been carried out by recording and coding goods, then making an inventory data report. 4) Storage of facilities and infrastructure is carried out well, by preparing a storage area and appointing or assigning personnel according to their expertise, 5) Maintenance has been carried out with a daily and periodic maintenance schedule, as well as a team to maintain school infrastructure. Thus it can be concluded that MI Darwata Sindangbarang has implemented the management of educational facilities and infrastructure properly.

Keywords: Management, Implementation of educational, facilities, and infrastructure

 

Abstrak

Pengelolaan sarana dan prasarana adalah kegiatan yang memanfaatkan sarana/sarana dan prasarana sekolah sedemikian rupa sehingga tujuan pendidikan sekolah dapat tercapai secara efektif dan efisien. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan bagaimana pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan dilakukan, dalam penelitian ini penulis memilih MI Darwata Sindangbarang sebagai tempat untuk melakukan penelitian. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dan metode pengumpulan datanya adalah wawancara. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa MI Darwata Sindangbarang telah melaksanakan pengelolaan sarana dan prasarana dengan baik. Keenam indikator tersebut telah dilaksanakan dengan baik. Indikator yang direalisasikan adalah 1) Mengenai perencanaan dilakukan melalui analisis materi, menunjuk orang untuk analisis kebutuhan, memilih sarana prasarana sekolah, mencari atau menetapkan dana, sekolah juga menerima saran dari guru, staf dan komite dalam rapat. tahun ajaran baru. 2) Pengadaan sarana prasarana dilakukan dengan membuat daftar rencana pengadaan, membuat daftar perkiraan biaya dan menentukan semua prioritas pengadaan. Untuk mendapatkannya, sekolah melakukannya dengan cara menumbangkan pemerintah, membeli, menyewa, dan mengerjakannya sendiri. 3) Inventaris dilakukan dengan pencatatan dan pengkodean barang, setelah itu dibuat laporan data inventaris. 4) Penyimpanan sarana dan prasarana dilakukan dengan baik dengan menyiapkan tempat penyimpanan dan menunjuk atau menugaskan personel sesuai dengan keahliannya. 5) Pemeliharaan dilakukan dengan rencana pemeliharaan harian dan berkala serta prasarana tim pemeliharaan sekolah

Kata kunci: Implementasi, Pengelolaan, lembaga, dan prasarana pendidikan

Downloads

Published

2023-05-10