Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Pendidik

Authors

  • Agus Riyanto UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

strategi, kepemimpinan kepala sekolah, sumber daya pendidik

Abstract

Abstract

Leadership is one of the most dominant and very important factors in management, because without good management, improving the quality of education will not be achieved properly and optimally. Principal leadership is an important element that is very basic in terms of authority to make policies to improve the quality of education, the results of which are indicators of the progress of a school. In order to improve the quality of education in schools, efforts have been made through various upgrading activities, seminars, educational training or workshops. From the results of the study of theoretical studies uses descriptive qualitative analysis by analyzing, describing, and summarizing various conditions, situations from various data collected. From the results of the research conducted, the steps taken by the Principal as a leader in an Institution to improve the quality of educational resources are: Identifying the vision, mission, goals and strategies of the Institution, conducting external analysis, conducting internal analysis, formulating strategies taking into account reality external environment and available resources, implement the formulated strategy and evaluate the results.

 

Keywords: Strategy, Principal Leadership, Educator Resources

 

 

Abstrak

Kepemimpinan ialah salah satu perihal manajemen yang paling berperan dan sangat penting, karena tanpa kepemimpinan yang baik maka usaha meningkatkan kualtias pendidikan tidak dapat dilakukan dengan baik dan optimal. Kepemimpinan sekolah merupakan unsur penting yang mendasar ketika menyangkut kekuatan untuk bertindak meningkatkan mutu pendidikan yang hasilnya menjadi indikator kemajuan sekolah. Untuk meningkatkan kualitas pendidikan sekolah, investasi dilakukan dalam berbagai kegiatan pemutakhiran, seminar, pelatihan pedagogik atau lokakarya. Fokus pembahasan ini menggunakan analisis kualitatif deskriptif dengan cara menganalisis, mendeskripsikan dan meringkas berbagai kondisi dan situasi dari berbagai teori yang dikumpulkan. Dari hasil pembahasan tentang strategi peingkatan kuatias dan kajian teoritis yang dilakukan, dapat disimpulkan bahwa tindakan yang dilakukan oleh kepala sekolah sebagai pimpinan di satuan pendidikan untuk meningkatkan kualitas tenaga pendidik dalam bidang pendidikan adalah mengidentifikasi visi, misi, tujuan dan strategi universitas, melakukan analisis eksternal, melakukan analisis internal, merumuskan strategi dengan mempertimbangkan realitas lingkungan eksternal dan sumber daya yang tersedia, menerapkan strategi yang telah dirumuskan dan mengevaluasi hasilnya.

 

Kata Kunci: Strategi, Kepemimpinan Kepala Sekolah, Sumber Daya Pendidik

 

Published

2023-05-10