Manajemen Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar

Authors

  • Mahruri Mahruri UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

manajemen kurikulum, pendidikan agama islam, sekolah dasar

Abstract

Abstract

In an effort to improve the quality of education, one of the most important components of education is the curriculum. Curriculum is a set of plans and arrangements regarding objectives, content and learning materials. The curriculum in elementary schools also regulates the methods used as guidelines for organizing learning activities to achieve certain goals.

The curriculum components consist of objectives, learning materials, methods and evaluation. In this form of system, the curriculum will move towards an educational goal with cooperation between all sub-systems and systems. If one component of this curriculum does not function then the other components will also follow, and suitability, conditions, and potential are very much needed in the educational unit. So a fairly balanced curriculum management needs to be implemented in elementary schools. In this article, we will explain the management of the Islamic Religious Education curriculum at Ciwuni 01 State Elementary School.

Keywords: curriculum management, Islamic religious education, elementary school

Abstrak

Dalam upaya meningkatkan mutu pendidikan salah komponen Pendidikan yang paling penting adalah kurikulum. Kurikulum adalah seperangkat rencana dan pengaturan mengenai tujuan, isi, dan bahan pembelajaran. Kurikulum yang ada di sekolah dasar juga mengatur cara yang di gunakan sebagai pedoman penyelenggaraan kegiatan pembelajaran untuk mencapai tujuan tertentu.

Komponen kurikulum terdiri dari tujuan, materi pembelajaran, metode,dan evaluasi. Dalam bentuk sistem ini kurikulum akan berjalan menuju suatu tujuan pendidikan dengan adanya kerjasama  di antara seluruh sub dan sistemnya. Jika salah satu komponen kurikulum ini tidak berfungsi maka komponen yang lain juga akan mengikuti, serta kesesuaian, kondisi, potensi sangat diperlukan di satuan pendidikan. Jadi perlu manajemen kurikulum yang cukup seimbang yang perlu di adakan di sekolah dasar. Pada penulisan ini akan memaparkan manajemen kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri Ciwuni 01.

Kata kunci : manjemen kurikulum, Pendidikan Agama Islam, Sekolah Dasar.

Published

2023-05-10