Manajemen Pendidikan Islam dalam Perspektif Profetik

Authors

  • Laelah Azizah UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

manajemen, pendidikan islam, perspektif profetik

Abstract

Abstract

A constantly changing civilization requires an educational institution to be adaptive and progressive in establishing a strategy. This strategy is manifested in an educational management in building a quality and civilized generation (rabbani). In building this mission, in-depth critical reasoning based on the Qur'an and As-Sunnah is needed. The implementation of Islamic management sources is closely related to the spirit of iqra which was revealed to the prophet Muhammad saw. It is this spirit that inspires management behavior in balancing normative and religious values so that it is realized in prophetic-based management of Islamic education. This paper aims to analyze prophetic-based management of Islamic education. The focus in this research is covering prophetic traits that must be internalized in the management of educational institutions such as: being critical and analytical in the management of student-oriented monotheism-based curriculum development, staffing empowerment, financial management transparency, optimal utilization of infrastructure facilities, efficient administrative management. orderly, developing a public relations strategy in analyzing community needs, representing students' talents and interests in extracurricular activities, and providing supporting units that complement institutions in providing optimal service to students.

Keyword ; Management, Islamic Education, Prophetic Perspective

 

Abstrak

Peradaban yang terus berubah menuntut suatu lembaga pendidikan mampu secara adaptif dan progresif dalam menetapkan suatu strategi. Strategi tersebut dimanifestasikan dalam suatu manajemen pendidikan dalam membangun generasi bermutu dan beradab (rabbani). Dalam membangun misi tersebut, dibutuhkan nalar kritis mendalam dengan berlandaskan al-Qur’an dan As-Sunah. Implementasi dari sumber manajemen Islam erat kaitannya dengan spirit iqra yang diturunkan kepada nabi Muhammad saw. Spirit inilah yang mengilhami tata laku manajemen dalam menyeimbangkan nilai normatif dan religius sehingga terrealisasikan dalam manajemen pendidikan Islam berbasis profetik. Tulisan ini bertujuan untuk menganalisis manajemen pendidikan Islam berbasis profetik. Adapun fokus dalam penelitian ini adalah meliputi  sifat-sifat kenabian harus diinternalisasikan dalam pengelolaan lembaga pendidikan seperti: bersifat kritis dan analitis dalam manajemen pengembangan kurikulum berbasis ketauhidan yang berorientasi pada siswa, pemberdayaan kepegawaian, transparasi manajemen keuangan, pemanfaatan sarana prasarana yang optimal, pengelolaan administrasi yang tertib, menyusun strategi kehumasan dalam menganalisis kebutuhan masyarakat, menawadi bakat dan minat siswa dalam ekstrakurikuler, serta menyediakan unit penunjang yang melengkapi lembaga dalam pelayanan optimal kepada siswa.

Kata Kunci: Manajemen, Pendidikan Islam, Perspektif Profetik

Published

2023-05-10